Hořicko - Obce Hořicka - Ostroměř - Skupina nadšenců zachraňuje historickou soupravu rychlíkových vozů Pátek 29. března 2024 
Obce Hořicka
 Regiony na Hořicku >>>
 Za hranicemi Hořicka >>>
 Po kom se jmenují ulice Hořicka? >>>
 Bašnice - www
 Bezník
 Bílsko
 Bílsko - www
 Boháňka
 Boháňka - www
 Borek
 Březovice
 Bříšťany
 Cerekvice nad Bystřicí
 Červená Třemešná
 Červená Třemešná www
 Cerekvice n.B.- www
 Chodovice
 Chomutice
 Chomutice - www
 Chroustov
 Chvalina
 Dachovy
 Dobeš
 Dobrá Voda
 Dobrá Voda - www
 Holovousy
 Holovousy - www
 Hořice
 Hořice MěÚ - www
 Jeníkov
 Jeřice
 Konecchlumí
 Lázně Bělohrad - Anenské lázně
 Lázně Bělohrad MěÚ
 Lázně Bělohrad
 Lískovice
 Lískovice - www
 Lukavec
 Miletín
 Miletín - www
 Milovice
 Milovice camping
 Mlázovice
 Mlázovice - www
 Nový Bydžov
 Nechanice
 Nechanice - www
 Nová Paka - www
 Nová Paka
 Ostroměř
 Ostroměř - www
 Pecka
 Pecka - www
 Petrovičky
 Podhorní Újezd - Vojice
 Podhorní Újezd - Vojice - www
 Polšť
 Rašín - www
 Rohoznice s Horkami a Polákovem( Polštěm)
 Sobčice
 Sobčice - www
 Sukorady - www
 Třebnouševes
 Třebovětice
 Úhlejov
 Úhlejov - www
 Želejov


JÍDELNÍČKY
Napište nám
Kontakt
info@horicko.cz
Provozovatel www.horicko.cz
Prodejní akce

Reklama
Máme pro vás tip na skvělý dárek za vysvědčení, který vaše peněženka ve zdraví přežije:
počítačovou hru na CD/DVD v originálním obalu za neuvěřitelných 49,- Kč.

www.HORICKO.cz
stáhnout
[CNW:Counter]
Skupina nadšenců zachraňuje historickou soupravu rychlíkových vozů

V minulém století budily respekt a údiv, bývaly chloubou prvorepublikových železnic, dnes stojí stranou hlavních nádraží. Polorozpadlým vagonům, které jen souhrou šťastných okolností nezmizely ve šrotu, svítá na lepší časy. Až za pár let na nostalgickou vyjížďku vyrazí zcela ojedinělá historická souprava rychlíkových vozů, poprvé vyjede z Ostroměře. Právě tam skupina nadšenců ze spolku Ajax otevřela nové depo, kde opravy unikátních vagonů probíhají.

"Splnil se nám dlouholetý klukovský sen, že získáme bezpečné místo, kde budeme mít možnost vlaky renovovat. Většina našich vozů je ve velmi zoufalém stavu, i proto jsme rádi, že na ně nebude pršet a sněžit, že budou před nepříznivými povětrnostními vlivy chráněny pod střechou jednoho z objektů na ostroměřském nádraží," říká předseda královéhradeckého spolku Petr Voženílek.

Parta lidí sdružených kolem něj si v Ostroměři od Českých drah pronajala správkárenskou halu, které v sobotu během slavnostního otevření požehnal hořický farář Adam Depa. Dobrovolníkům popřál, aby se jim záchrana a renovace unikátních vagonů z období rakouské monarchie a první republiky podařily.

"V první fázi máme v plánu opravu tří vozů, které bychom pak začali používat na různých historických nebo společenských akcích. Mohli bychom tak vydělat peníze na opravy dalších vagonů z naší sbírky," vysvětluje.

Ve sbírce figurují osobní, zavazadlové, restaurační a lůžkové vozy. Mezi unikáty se řadí dva lůžkové a jeden jídelní vůz mezinárodní společnosti CIWL, a hlavně vagon první a druhé třídy z roku 1895 - nejstarší existující skutečně rychlíkový čtyřnápravový vůz na území bývalého Rakouska-Uherska. V sobotu si veřejnost mohla prohlédnout i vagon, který se těsně po skončení bojů druhé světové války nacházel zrovna v Ostroměři, kde ho zanechala německá armáda. Býval totiž součástí vojenské soupravy Flug - Melde - Mess - Zug složené z 36 vagonů.

Cílem neziskového sdružení pro drážní dopravu a historii je vraky opravit a vrátit na koleje, aby se za historickými lokomotivami objevovaly také odpovídající vozy. Rádi by oživili historickou podobu především dálkového mezinárodního rychlíku, který mezi oběma světovými válkami vozil cestující napříč Evropou. Za tímto účelem sbírají výhradně dlouhé čtyřnápravové vozy, které v první polovině minulého století ovládly například dálkové spojení mezi Berlínem, Prahou, Vídní, Budapeští, Bělehradem, Aténami a Istanbulem.

"Naši sbírku tvoří deset vozů, získali jsme je po celé republice, v Bohumíně, Břeclavi, Havířově, Kralupech nad Vltavou, v Hradci Králové nebo v Moravské Třebové. Většinou jim hrozila bezprostřední likvidace, stály v zarostlých koutech dep a opuštěných částech nádraží. Po dávném vyřazení z provozu buď chátraly, nebo sloužily k ubytování v rámci takzvaných pracovních vlaků. Proto jsou nejen ve špatném technickém stavu, ale ve většině případů také dost razantně přestavěné, navenek změněné k nepoznání. Ani přeprava nebyla jednoduchá, náklady vynaložené na vyproštění a následnou přepravu exponátu do deponie několikrát vysoce přesáhly cenu za odkoupení," přiblížil Voženílek. (jn)

FOTO: www.jicinskozpravy.cz