Pro obrovskou chybovost je naprosto nefunkční, a tedy nepoužitelný. Na straně klientů vyvolává frustraci a bezmoc. Tak líčí v dopise adresovaném ministru dopravy předseda Svazu měst a obcí a primátor Kladna Dan Jiránek centrální registr vozidel. Radnice se bouří a budou prý žádat i náhradu za výdaje na přesčasovou práci svých úředníků a za další ztráty, které jim vznikly.
„O výzvě, která se týká možných náhrad, vím, a určitě se k ní připojíme,“ říká například starosta Hořic Ivan Doležal. „Stát nás poškodil, protože zajištění kolabující agendy stálo naše pracovníky zvýšené úsilí. Aby vůbec něco fungovalo, setrvávali na pracovištích i do večerních hodin.“
Vedoucí hořické radnice Michal Kuchta potvrdil, že řada jiných agend na odboru dopravy musela v posledních čtrnácti dnech jít stranou, úředníci se primárně věnovali pouze registru vozidel, který ani tento týden nefungoval podle původních představ.
„Můžu prokázat, že jeden z našich zaměstnanců byl minulý týden na pracovišti dvakrát do půl deváté do večera. Komplikace kvůli registru přidělávají úředníkům práci, navíc se jim hromadí jiné úkony, které nejsou na přepážkách vidět, ale je potřeba je zajistit,“ řekl Kuchta.
S kritikou se na ministra dopravy obrátil také předseda Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů, který v otevřeném dopise vyjádřil znepokojení nad přetrvávajícími problémy v agendě registru vozidel. „Pracovníci na úřadech se maximálně snaží tento chaotický stav zvládnout a co možná nejvíce eliminovat škody, které tímto zcela nepřipraveným zásahem do agendy registru vozidel bezesporu vzniknou. Upozorňuji vás, že některé aktivity obcí budou směřovat k vyčíslení a vyfakturování vícenákladů spojených s vícepracemi informatiků a dalších zaměstnanců, kteří budou nuceni v přesčasech vyhovět soudům, exekutorům ve třicetidenní lhůtě,“ uvádí se mimo jiné v dopise.
Města a obce podle hořického starosty výkon státní správy v mnoha případech už několik let dotují z vlastních rozpočtů, protože příspěvky státu nepokrývají všechny náklady. „Peníze, které bychom mohli použít na rozvoj města, dáváme na činnosti, které zabezpečujeme za stát. Takže v tomto alarmujícím případě považuji za adekvátní, pokud se rozhodneme žádat o finanční kompenzaci,“ podotkl Doležal.
S žádostí o náhradu se na stát už obracejí přímo i někteří klienti, kteří nebyli kvůli nefunkčnímu registru vozidel na úřadech obslouženi a tím jim vznikly například ztráty při podnikání.
Komplikace provázely začátkem týdne také činnost dopravní agendy na jičínské radnici. V pondělí bylo sice otevřeno všech šest přepážek, lidé ale opět bezvýsledně čekali na odbavení, protože na celý den zkolaboval systém ověřování kradených vozidel. V úterý už radnice ohlásila, že se registr podařilo ministerstvu v dopoledních hodinách zprovoznit, a agenda se tak znovu rozběhla, stále ale jen v nouzovém režimu. „Registr jede od minulého týdne stále v jakémsi nouzovém režimu, veškeré údaje musíme přepisovat ručně. Odbavení jednoho klienta trvá asi hodinu,“ popsal situaci vedoucí jičínského odboru dopravy Martin Duczynski s tím, že dříve šlo o úkon na deset až patnáct minut.
Dodavatelem nového registru je firma ATS Telcom Praha, která za jeho vývoj má dostat 37 milionů korun, dalších 32 milionů by měla inkasovat za provozování této aplikace. (jn, zan)
>