První úvahy o silničním obchvatu Nové Paky se objevily už před více než šedesáti lety. Budování nové komunikace bylo na spadnutí především za druhé světové války, kdy obchvat chtěla využít německá armáda ke snadnější přepravě vojenské techniky na východní frontu.
Mezi místními lidmi se tenkrát záměru přezdívalo Hitlerova cesta a někteří obyvatelé okrajových částí města dodnes vzpomínají, jak už měli za domem vykolíkovanou její trasu. Z projektu ale nakonec sešlo, protože okupantům na stavbu chyběly peníze i čas.
V následujících desetiletích se objevilo několik dalších variant řešení, mezi kterými nechyběly ani úvahy o západní trase obchvatu s čtyřsetmetrovým tunelem či návrhy na překlenutí města obřím mostem. V polovině sedmdesátých let se znovu oprášila původní trasa Hitlerovy cesty, v jejímž oficiálním zdůvodnění se argumentovalo i snahou o snadnější přístup k autokrosovému závodišti ve Štikově. Stát ale nakonec od náročné stavby především z finančních důvodů ustoupil. Nejnovější snaha novopacké radnice o vybudování obchvatu začala v roce 1996, kdy se komunikace objevila v územním plánu města.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - východní Čechy (hradec králové)