Osmnáct starostů, šest primátorů, avšak ženu coby šéfku radnice Hradec
Králové dosud neměl. Změnit si to troufá čtyřiapadesátiletá kontrolorka
Nejvyššího kontrolního úřadu Monika Štayrová, která vede hradeckou kandidátku
Hnutí ANO.
„Cíle musí být vysoké a já budu spokojená se ziskem 32 procent hlasů,“ říká
Monika Štayrová, která před přestupem do hnutí ANO byla ve Straně zelených.
Proč jste přestoupila ze Strany zelených do hnutí ANO?
Jsem ekonomka a právě některé ekonomické názory Zelených mi nevyhovovaly.
Rovněž programové priority bych si představovala trochu jiné. Rozloučili jsme se
v naprostém klidu jako přátelé a od politiky jsem měla zhruba dvouletou pauzu.
Pak však mého syna oslovilo ANO a já tehdy ještě nepříliš známou stranu zkusila
také. Poznala jsem tam vynikající lidi, a proto jsem v hnutí ANO.
Poslední váš hradecký lídr Václav Víška se však s hnutím ANO rozloučil ve
zlém. Znáte okolnosti jeho hlasitého odchodu?
Pro mě to bylo velké překvapení, protože on se s námi rozloučil v dobrém.
Po nějaké době však vyslal do médií zprávy, kde se dost ostře vymezoval,
především vůči vedení strany.
Před čtyřmi lety jste nakonec skončili v opozici a stejně to dopadlo i v
krajských volbách, byť ANO vyhrálo. Nemyslíte si, že ostatní subjekty jsou na
vás alergické tak, že udělají vše pro to, aby vás opět dostali do opozice?
Já se v podstatě jejich alergii nedivím, protože máme velmi dobré volební
výsledky i prognózy. Některé strany se mohou domnívat, že jsme jim přetáhli
voliče. Voliči však moc dobře vědí, co dělají. Je pravda, že jsme před čtyřmi
lety v Hradci Králové byli vyšachováni, to lze přičíst k tomu, že nás neznali.
My jsme si tou opozicí asi potřebovali začít, byla to dobrá zkušenost. A možná
jsou ostatní i rádi, protože my jsme solidní opozice.
A nemyslíte si tedy, že opět skončíte jen v opozici?
Nemalujte čerta na zeď (smích).
Ale vždyť jste sama řekla, že jste si opozici potřebovali zažít...
A jsem s naším účinkováním spokojená, což bohužel neplatí například s
dostatkem informací k zásadním věcem. Byli jsme velice důrazní: dokázali jsme
například zjistit zásadní dopravní informaci okolo načerno postavených hal firmy
CTP, kde by město i investor byli poškozeni. Anebo kauza prodeje fotbalového
klubu. Tam jsme dali silně najevo, že nejsme spokojeni s cenou klubu, nabídkami
ani způsobem prodeje. Klubu jsme si cenili daleko víc. Také jsme od začátku
upozorňovali, že výstavba fotbalového stadionu bude stát daleko víc než 400
milionů korun. Vždy je přece dobré od začátku vědět, kolik nás to bude stát.
Ke stadionu se ještě dostaneme. – Dá se hovořit o válcování opozice, anebo
máte pocit, že vládnoucí koalice vám skutečně naslouchá?
Válcuje, bohužel. Projevuje se to například pozdním dodáváním dokumentů,
pak je vážně těžké se rozhodovat. Samozřejmě se proti tomu ozýváme, případně si
je zajišťujeme sami. Také je neuvěřitelně těžké získat relevantní odpovědi na
naše dotazy.
Když jste před čtyřmi lety dělali předvolební kampaň, hovořili jste o
nutnosti personálního i dokumentového auditu na hradecké radnici. Není
tajemstvím, že právě tento cíl se setkal s velmi silnou averzí tehdejšího vedení
města. Stále je to vaším plánem?
Když se dostaneme do orgánů města, nejdříve musíme přesně zmapovat, jaké
jsou procesy ve městě, abychom nenarušili nějaký zásadní oběh dokumentů a
podobně. Nejdříve je potřeba všechno důkladně zmapovat, prověřit a snažit se
najít zlepšení. Nejvíce informací mají samozřejmě zaměstnanci, jen je musíme
nechat dělat jejich práci. Až v poslední fázi jsou změny. Ale žádné personální
čistky.
Kde má současné vedení města rezervy?
Zmíním jednu důležitou věc: řízení investic. Jejich prosazení, sledování
termínů, informování občanů, to vše nám chybí. Pomalu také zkolaboval odbor
dopravy, který spadl pod stavební úřad, jsou příliš dlouhé termíny. Podnikatelé
se ptají, jak je možné, že zatímco někde dostali územní rozhodnutí a stavební
povolení v termínu, proč to v Hradci nepřichází v úvahu. Je potřeba se nad tím
zamyslet. Buď přibrat zaměstnance, anebo dát stávajícím lidem nějakou motivaci.
Ostatně sám primátor nebyl spokojený. Není to nějaký můj momentální útok na
vedení města.
Takže to není systémová chyba, ale spíš neschopnost určitých lidí?
Možná ano. Zrovna nedávno jsme měli besedu o Benešově třídě, na které byla
i ministryně (pro místní rozvoj) Klára Dostálová. Sama se divila, že se opravila
jen prostřední část a nepokračuje to dál, protože na to, počínaje
infrastrukturou a konče například veřejnými záchodky, jsou dotační tituly. Tam,
kde je vlastníkem město, tam jsou dotační tituly, jiné tituly se vztahují na
ostatní vlastníky. Celé sídliště se dá rozdělit pod různé druhy dotací. Také
tento městský tým je třeba posílit a motivovat jej.
A naopak: povedlo se něco za uplynulé čtyři roky?
To jste mě dostal. Možná to, že se město konečně rozhoupalo a něco dělá s
fotbalovým stadionem, i když jsou to strašné peníze. Nám nezbývá nic jiného než
zatlačit na získání dotací, rozdělit je na dílčí a financovat stadion právě z
dotací.
Na billboardech garantujete opravu Benešovy třídy i Velkého náměstí. To jsou
silná slova...
Velké náměstí má rozpočtovaných 190 milionů korun a na stavebním úřadu v
Hořicích se chystá územní rozhodnutí. My bychom však chtěli ještě znovu
rozpoutat diskusi s občany a promyslet, zda opravdu realizovat ten vítězný
architektonický návrh, který vznikl už před deseti lety. Velké náměstí si
skutečně zaslouží být velké. A teď Benešova třída: původně jsme si mysleli, že
na opravy bude potřeba 1,2 miliardy, teď se ukázalo, že možná bude stačit 700
milionů až jedna miliarda. Jak jsem se zmínila, je nutné využít dotační tituly.
Už je rozpracovaná dokumentace pro územní rozhodnutí a chybí snad už poslední
podpisy. Bohužel Benešovka spadla pod takzvanou širší EIA, takže dojde k
prodloužení o půl roku. Dokumentace pro územní rozhodnutí bude předkládána během
roku 2019 a v první třetině roku následujícího snad i pro stavební povolení.
Opravdu na to peníze budou, byť město vysaje až půlmiliardový výdaj za
stavbu fotbalového stadionu?
Určitě. Už v roce 2014 jsme měli v programu, že chceme dořešit fotbalový
stadion. Je to ostuda Hradce, přestože jsou důležitější projekty. Právě proto
stadion bereme jako jakousi nezbytnou údržbu a mezi prioritami jej nezmiňujeme.
Priority by skutečně měly být životně důležité akce a povinnost města. Stadion
je něco navíc, přestože je to současně moc důležité, a musíme na něj sehnat
prostředky ať už z dotací, anebo ze soukromé sféry. Votroky zná celý kraj a my
doufáme, že by mohl pomoct právě i kraj. Uvidíme.
Nezbytná údržba? Vždyť má stát až 550 milionů korun a teď už se s projektem
asi opravdu nedá nic dělat...
Ano, teď už se skutečně nedá nic moc dělat. Některé části jsou zbourané,
bude se dělat nezbytně nutná hlavní tribuna i vedlejší. Nám šlo a jde o to, aby
se cena již dál nezvyšovala. Věděli jsme, že maximum je 550 až 600 milionů a v
žádném případě nechceme nějaké vícepráce, které by to mohly ještě mnohem víc
zdražit. Vždyť jde o výstavbu během provozu, což vše velmi komplikuje.
Jaký názor máte na prodražení stadionu o 150 milionů korun, které prošlo
díky intervenci Miroslava Pelty, jenž byl vyšetřován kvůli přerozdělování
státních dotací?
Moc se nám to nelíbilo, ale nakonec to prošlo díky slibu dotace. Ta sice
poté, co se to s panem Peltou stalo, nevyšla, ale prostředky se dál pokoušíme
získat. A neřešíme jen otázku stadionu. Budeme se snažit klub prodat nějakému
zájemci tak, aby to mělo smysl.
O té případné dotaci jste s vaší ministryní pro místní rozvoj Klárou
Dostálovou nemluvili?
Snažíme se zjišťovat, kde to jde. Proto nemluvíme jen s paní Dostálovou,
ale chystáme se jednat i s budoucí Národní agenturou pro sport a panem
Hniličkou. My se jen tak nevzdáme.
Dál slibujete lepší parkování a průjezd Hradcem. Jsem zvědav na recept.
Město bude z ITI prostředků platit inteligentní dopravní systém. Doufáme,
že ještě před tím, než nám se zásadním odlivem kamionů výrazně pomohou D35 a
D11, tento systém aspoň trochu zlepší průjezd městem. Jenže město se musí
rozhodnout, jakou dopravu bude podporovat. Jestli budeme upřednostňovat
parkování, nebo spíš MHD. Chybí jasná koncepce.
Mám tomu rozumět tak, že vy jste spíš pro stavbu odstavných parkovišť na
okraji města?
Přesně tak, ta parkoviště však musí navazovat na inteligentní dopravní
systém, stejně jako MHD, které bude umožňovat rychlejší průjezd křižovatkami.
Musí to dávat smysl, aby lidé přestoupili z auta.
Průjezd Hradcem patrně může vyřešit až D35, jižní spojka a severní tangenta.
Jak pozorujete vývoj těchto staveb?
Severní tangenta by mohla být dotažena do konce v horizontu osmi let, jižní
spojka ještě o něco dříve. Máme svého ministra dopravy a chceme řešit, aby se
jejich příprava a výstavba nezpožďovala.
Vím, že se ptám předčasně, přesto: S kým jste připraveni jít do koalice a s
kým naopak nikoliv? Už se poohlížíte po potenciálních koaličních partnerech?
Dobře víte, že jsme připraveni jednat úplně se všemi.
A s jakým výsledkem ve volbách budete spokojena?
Dvaatřicet procent. Cíle musí být vysoké.
K těm patří i křeslo primátorky?
Ano.
Autor: Petr Záleský, zdroj:
https://hradec.idnes.cz/rozhovor-komunalni-volby-2018-hradec-kralove-ano-monika-stayrova-psx-/hradec-zpravy.aspx?c=A180915_427163_hradec-zpravy_the