Provozovatel www.horicko.cz
|
|
stáhnout
|
Škoda, že pan profesor už do Hořic nepřijede, Osobnost geniálního sochaře Karla Nepraše nedovolila, aby z jeho ateliéru
na pražské Akademii výtvarných umění odešlo „třicet malých Neprašů“,
ale svébytní umělci s vlastním rukopisem. Nepraš zemřel loni v dubnu, tři
dny po svých sedmdesátých narozeninách. Bývalí studenti, kteří prošli
jeho ateliérem v letech 1989 až 2002, se nyní představují v Hořickém
muzeu výstavou Po roce.
Všichni se shodují, že je mrzí jediná věc, a to, že Karel Nepraš už nepřijde
a neokomentuje jejich plastiky. „Co by nám mohlo chybět jiného než on,
jeho osobnost, možnost se k němu vrátit, o něčem se s ním poradit, ukázat
mu, co zrovna děláme,“ říkají. „Byl obrovská osobnost, přesto nás
neválcoval. Když s námi komunikoval, tak osobnost držel na uzdě a popustil
ji až v hospodě. Do ateliéru s otevřenou náručí přijímal i lidi, kteří
měli úplně jiné názory. Nápady ho zajímaly a pak se třásl zvědavostí,
co z nich realizujeme,“ vzpomíná sochařka Jana Doubková. Poznámka o tom,
jak se třásl zvědavostí, vyprovokovala její pardubickou kolegyni Kláru
Klose: „Když to slyším, vidím ho, jakou měl velkou radost, když se socha
dařila, když student dokázal tvarem vyjádřit pnutí nebo objem a naopak,
když se věc zastavila na mrtvém bodě. A že přijímal lidi, kteří měli
úplně jiné názory? Ano! Vůbec se tomu nebránil, ale vždy jsem měla
dojem, že je nemůže v plném rozsahu korigovat, protože danou věc cítil úplně
jinak.“
Každý z Neprašových žáků má svůj rukopis, jedno však mají všichni
společné. „Osud pracantů, kteří se věnují naplno oboru, který nikoho
zas až tak nezajímá. Plastika je v současnosti nepopulární a asi nikdy
populární nebude. Pamatuji si, že sám Karel Nepraš při jedné naší cestě
na sympozium do porcelánky odhadoval počet opravdových zájemců o sochy a
sochařství na dvě procenta z celkové populace.“ To říká dvaatřicetiletá
rodačka z Kroměříže, která v Neprašově ateliéru studovala v letech 1990
až 1996. Na otázku, zda jim profesor dával rady do života, či tvorby, odpovídá
okamžitě: „Vůbec se nepamatuju, že by nám udílel nějaké rady. Jen jsme
spolu probírali různé životní zážitky a zkušenosti, záleželo na nás,
co si kdo z toho vybral a co komu utkvělo v paměti. Povídávali jsme o všem,
o veškerých věcech, o hodně osobních záležitostech i o těch méně
intimních. Pracoval na svém díle od časného rána. Vstával vždy v pět
hodin a dal se do práce. Všechnu svou čerstvou energii věnoval tvorbě - to
byla pro něj priorita. Řídil se zásadou: Začni tím, co je pro tebe nejdůležitější.“
„Rad jsme dostávali spoustu, ale vždy nám byly dávkovány velmi nenásilně,
jakoby mimochodem. V poslední době nám stále zdůrazňoval, abychom neztráceli
čas a nenechali se příliš pohltit běžným lidským pinožením, které odvádí
od podstatného. Nejlépe to snad vyjadřuje jeho: Nestavte domy, dělejte
sochy! a také Dělejte, dělejte, ani se nenadějete a už na vás házej hlínu,“
doplňuje hradecká výtvarnice Martina Hozová, která po sochařské a
kamenické škole v Hořicích přišla do Neprašova ateliéru v roce 1989.
Karel Nepraš se v době normalizace živil restaurováním. „Radši dělat těžkou
fyzickou práci, než se paktovat s bolševikem,“ říkával. Byl jedním z
posledních velkých bohémů a politikou se nezdržoval. „Nikdy jsme se spolu
o ní nebavili, říkal, že jí nerozumí,“ vzpomíná Klose a dodává, že
si profesor vážil umělců, kteří uměli s plným nasazením spojit invenci,
cit a vytrvalou práci, „těch, kteří se uměli s dílem pořádně
porvat.“ V roce 1993 Karel Nepraš kandidoval proti Milanu Knížákovi na
rektora pražské akademie. Studenti to prožívali s ním. „Naštěstí
nedopadlo úspěšně. Neumím si představit, že by k jeho roli otce,
profesora, sochaře, přibyla ještě role rektora. To už by na sochy asi neměl
vůbec čas. Jako studentka jsem ale jeho porážku vnímala i jako svou osobní
prohru a jako prohru celého našeho ateliéru. Zejména v tom, že panovala vzájemná
rivalita mezi intermediálními a mediálními knížákovci a mezi klasickými
ateliéry,“ říká Klose. Sochař Ján Macko dodává, že dnes mají všichni
radost z toho, že tolik vzácný, citlivě lidský přístup, typický právě
pro Karla Nepraše, se na akademii vrací v osobě jeho přítele Jiřího
Sopka.
O čem tedy nynější hořická výstava, plná „sobě nepodobných artefaktů“,
vypovídá? „Na celé výstavě není stopa po tvorbě Karla Nepraše. Jako by
se sešli nahodilí sochaři z různých škol. Nikdo není příliš výrazný,
nikdo není extravagantní. O čem vypovídá? O tom, že Karel Nepraš nikomu
svůj sochařský názor nevnucoval a že ani jeho studenti jej samovolně nepřevzali,“
dodává pardubická sochařka.
Hořická výstava Po roce, na níž dále vystavují Karel Bartáček, Benedikt
Tolar, Lukáš Wagner, Rebeka Kloudová, Zdeněk Chmelař, Pavel Doskočil,
Neprašův asistent Jiří Plieštik a další, potrvá do 20. dubna.
|