Už dvacet let v Hořicích vyvíjejí díly pro automobilku Škoda. Tamní vývojáři už teď vědí, jak budou vypadat auta za dva roky. Jejich práce je baví, ale mluvit o ní dopodrobna nemohou. Jsou totiž vázáni mlčenlivostí. Jinak by na vývoji nových dílů pro automobilky pracovat nemohli.
„Dá se říci, že tu máme projekty, které budou jezdit na silnicích za dva až tři roky. Data jsou přístupná pouze konstruktérům, kteří dělají na konkrétním dílu. Udržení informací je pro naše klienty klíčové,“ vysvětluje Radek Bulíček, který ve společnosti Swell vede vývojovou konstrukci. Firma nejvíce spolupracuje s automobilkou v Mladé Boleslavi. Při víkendových oslavách dvacátého výročí společnosti tak na dvoře vývojového centra stály modely od felicie až po současnost.
Za tu dobu se hodně věcí změnilo. Například u kapoty se dnes klade velký důraz na bezpečnost chodců při střetu s vozidlem. „Začalo to kolem roku 2000. Nejdříve šlo jen o ochranu v oblasti hlavy a postupně se začalo dbát i na oblast kyčle nebo kolena,“ popisuje Radek Bulíček.
Žádná sériová výroba se však v Hořicích neodehrává. Pracuje se tu jen na prototypech. Zároveň se tu testují i automobilové díly. Někdy jich firma musí vyrobit i desítky. „Testovacích kritérií je celá řada: pevnost, tuhost, odolnost vůči teplotám, slunci, vodě nebo prachu. Když je vše v pořádku, díly mohou jít do sériové výroby,“ dodává zkušební inženýr Tomáš Mihulka.
Autor: Tomáš Hejtmánek